Americký teoretik a historik umění Jonathan Crary ve své práci primárně nezkoumá obrazy, ale konstrukci pozorovatele a subjektu a jejich historické proměny. Crary vyvrací tradiční výklad o zlomu mezi "starším" a "novým" modem reprezentace na konci 19. století, tedy o rozkolu malby a realistického zobrazení, kdy fotografii připadla role věrného obrazu světa. Archeologickým průzkumem myšlení o vidění ukazuje význam fyziologie a psychologie vnímání na začátku století a nových technik pozorování i masové vizuální zábavy (stereoskop, fenakistoskop). Vizualitu spojuje s procesy pozornosti a rozptýlení. Vizuální zkušenost moderny se tak rodí skrze nové formy subjektivity, komunikace, spotřeby a moci. Kniha z roku 1990 patří k základům teorie vizuální kultury. Inspirovala také teoretiky médií a kultury, filmovou či literární teorii a předjímala přístupy mediální archeologie i současné diskuse o ekonomii pozornosti.
| ISBN: | 978-80-200-3656-8 |
| EAN: | 9788020036568 |
| Počet stran |
224 stran |
| Datum vydání |
19. 11. 2025 |
| Pořadí vydání |
neurčeno |
| Vazba |
kniha, brožovaná vazba |
| Jazyk |
český |
| Autor: |
Jonathan Crary |
| Překladatel: |
Hana Brinton |
| Nakladatelství |
Středisko společných činností AV ČR, v.v.i. - nakl. Academia |
| Tématická skupina |
2 - Společenské vědy; osvěta |