Promítaná barva nasycuje náš svět obrazů a obrazovek, což vede k odtržení barvy od hmotné reality díky její kulturní vazbě na světlo a vyzařování optiky. Za těchto podmínek je obtížné představit si dobu, kdy barva byla výsostně materiálním, kulturním a společenským objektem. Cílem této knihy je ukázat, že barva je a byla ústředním „kulturním objektem“ v dějinách umění, což je skutečnost, která byla nejprve objasněna na základě historické diskuze o tomto fenoménu v jazyce, teologii, vědě a filozofii. Po přehledu středověkých estetických debat se autor knihy zaměřuje na dvě stěžejní případové studie, které zahrnují dvanácté a třinácté století: Baziliku v Saint-Denis a Katedrálu v Lincolnu. U obou se soustředí na umění vitráží, které bylo revolučním médiem stírajícím hranice mezi barvou, materialitou a světlem. Tento bohatě ilustrovaný svazek reflektuje středověkou estetiku, v níž hrála barva zcela zásadní a převratnou roli na pomezí estetických, intelektuálních a teologických otázek.
ISBN: | 978-80-280-0329-6 |
EAN: | 9788028003296 |
Doporučená cena: | 800 Kč |
Počet stran |
396 stran |
Rozměr |
145×220 mm |
Datum vydání |
2023 |
Pořadí vydání |
1. |
Vazba |
kniha, vázaná vazba |
Jazyk |
anglický |
Autor: |
Alberto Virdis |
Nakladatelství |
Masarykova univerzita |
Tématická skupina |
9 - Umění |